Κριτικες

Το Ξεχορτάριασμα

Παρουσίαση Βιβλίων στο Αρχοντικό Ζαφειρίου, Άγιος Ονούφριος, Βόλος

Μπίμπη Στράκα: «Το ξεχορτάριασμα» Νόρα Πυλόρωφ Εκδόσεις «Εντευκτήριο»

Fractalart

Άγγελος Χαριάτης: Νόρα Πυλόρωφ «Το ξεχορτάριασμα», εκδόσεις Εντευκτηρίου

Η Νόρα Πυλόρωφ επανέρχεται στον χώρο της μικρής φόρμας μέσα από τη συλλογή διηγημάτων Το ξεχορτάριασμα, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εντευκτηρίου, γνωστές όπως και το ομώνυμο λογοτεχνικό περιοδικό για την καλαισθησία και την ποιότητά τους, δίνοντας στη συγγραφέα τις αναγκαίες προϋποθέσεις ώστε να ξετυλίξει τις μικρές ιστορίες της ― χωρίς σαφή σε μια πρώτη σκέψη θεματολογία. Άλλωστε κάποιες από τις ιστορίες είχαν δημοσιευτεί κατά το παρελθόν στην έντυπη έκδοση του περιοδικού.

Περισσότερα: Fractalart.gr

Literature

Απόστολος Θηβαίος: Το ξεχορτάριασμα, Νόρα Πυλόρωφ, Εκδόσεις Εντευκτήριο

Κάθε μεγάλη χώρα που σέβεται τον εαυτό της διατηρεί σε κάθε πολίχνη μια αίθουσα πτωχεύσεων. Εκεί στοιβάζει σε μεγάλους σωρούς, σαν έτοιμα πυροτεχνήματα, όλες τις παλιές ιδέες, τις παλιές υποσχέσεις, τους όρκους και τις μόδες που μας προσπέρασαν.

Περισσότερα: Literature.gr

Έρωτας Μάγος

Παρουσίαση Βιβλίων στο Αρχοντικό Ζαφειρίου, Άγιος Ονούφριος

Αθηνά Κωστικά: «Έρωτας Μάγος» της Νόρας Πυλόρωφ Εκδόσεις «Ελληνικά Γραμμάτα»

Literature

Λεύκη Σαραντινού: Μια οικογενειακή σάγκα, ένα σφοδρό ερωτικό ειδύλλιο

Ο έρωτας είναι ο μεγάλος κλέφτης των στιγμών μας, αυτός που μας γητεύει και μας αποπροσανατολίζει από τους στόχους μας, ιδιαίτερα αν συνοδεύεται από σφοδρό πάθος. Είναι, όμως, και αυτός που θα μας χαρίσει ορισμένες από τις πιο δυνατές στιγμές της ζωής μας. Ένας μάγος πλανευτής.

Αυτό είναι το βασικό θέμα του βιβλίου της Νόρας Πυλόρωφ με τίτλο «Έρωτας μάγος»: η διαχείριση του σφοδρού ερωτικού πάθους που μας βρίσκει όταν δεν το περιμένουμε και οι επιπτώσεις του στις ζωές μας.

Περισσότερα: Literature.gr

Fractalart

Άγγελος Χαριάτης: Έρωτας στα τέσσερα σημεία της γης

Η Νόρα Πυλόρωφ επανέρχεται στο συγγραφικό προσκήνιο με το νέο της μυθιστόρημα Έρωτας Μάγος που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.

Ο έρωτας είναι το γαϊτανάκι του μύθου που γύρω του χορεύουν και πορεύονται η Παρασκευή ή Βη και ο Θέμης, οι δύο κεντρικοί πρωταγωνιστές της ιστορίας. Ο έρωτας που προσπαθεί να ισορροπήσει στην εύθραυστη γυάλινη επιφάνεια της υποταγής, αγγίζοντας τον σκληρό ουρανό της κυριαρχίας μεταξύ των δύο πρωταγωνιστών.

Περισσότερα: Fractalart.gr

MaxMag

Βασιλική Ευ. Παπαθανασίου: Ο “Έρωτας μάγος” που υπόσχεται να σε μαγεύει

Η Νόρα Πυλόρωφ στο «Έρωτας Μάγος», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, έβαλε τη δική της σφραγίδα. Έγραψε για τον έρωτα χωρίς να καταφύγει στα γνωστά κλισέ που τον συνοδεύουν. Οι σχέσεις ανάμεσα στα δύο φύλα ήταν, είναι και θα είναι το παν στη ζωή μας.

Η Νόρα Πυλόρωφ κεντά τη φράση, τη σκέφτεται πολλές φορές, διαγράφει και την ξεκινά απ΄την αρχή, ξανά και ξανά ώσπου να φτάσει σε αυτό που θεωρεί εκπληκτικό αποτέλεσμα.

Περισσότερα: Maxmag.gr

Faretra

Δήμητρα Σμυρνή: Βιβλίο / Νόρα Πυλόρωφ «Έρωτας Μάγος» - Παίζοντας με το παρελθόν και τις σκιές του

Μετά από μια συλλογή διηγημάτων και τρία μυθιστορήματα, η Νόρα Πυλόρωφ εκδίδει το νέο της μυθιστόρημα με τίτλο «’Ερωτας Μάγος», εκδόσεις «Ελληνικά Γράμματα».

Ο τίτλος του μυθιστορήματος παραπέμπει σε σενάριο καμωμένο να προσελκύει το γυναικείο κοινό. Η συγγραφέας του όμως – χωρίς να αποκλείεται κι αυτό το ενδεχόμενο, που είναι άλλωστε ζητούμενο για όλα τα βιβλία, αφού το γυναικείο αναγνωστικό κοινό είναι αποδεδειγμένα πολύ μεγαλύτερο από το αντρικό – προχωρεί περισσότερο, ψάχνοντας βαθύτερα τους χαρακτήρες της, που ομολογουμένως έχει την ικανότητα να τους στήνει καλά.

Περισσότερα: Faretra.info

Συνένοχοι

Parallaxi

Ελπίδα Βόγλη, Επ.Καθηγήτρια Νεότερης και Σύγχρονης Ελληνικής Ιστορίας, ΔΠΘ: Παραγράφεται το ηθικό έγκλημα;

Είτε το συνειδητοποιούν είτε όχι οι άνθρωποι υποδύονται στην καθημερινότητά τους ρόλους, σα να μετέχουν όλοι ανεξαιρέτως σε μια θεατρική παράσταση χωρίς αρχή και τέλος. Και τη στιγμή που ανεβαίνουν στη σκηνή, το προσωπικό τους παρελθόν, η δική τους ιστορία, μεταμορφώνεται σε ένα σκοτεινό περίγραμμα της ταυτότητάς τους, το οποίο άλλοτε μπορεί να τονίζεται και άλλοτε να χάνεται, να κρύβεται στις κινήσεις και τους μορφασμούς έκαστου ερμηνευτή.

Περισσότερα: Parallaximag.gr

MaxMag

Γιάννης Ξανθούλης: Νόρα Πυλόρωφ, «Συνένοχοι», Εκδ. Ψυχογιός

Στο εξώφυλλο ένα ηλιοτρόπιο ταλαιπωρημένο, μάρτυρας  προφανώς όσων έγιναν εκείνη την αποφράδα στάση ενός τρένου προς τη Γερμανία πριν από μισό αιώνα.

Το βιβλίο της Νόρας Πυλόρωφ είναι επίκαιρο  με τον τρόπο που ο παιγνιώδης δαίμων του παρελθόντος βρίσκει αφορμές να φρεσκάρει επώδυνα την ιστορία. Τα γεγονότα, δραματικά ή ευτράπελα,  στο μυθιστόρημα «Συνένοχοι» έχουν μπλεχτεί ανεπανόρθωτα στον ιστό της πόλης που ζει η συγγραφέας, την Θεσσαλονίκη.

Εφημερίδα Μετέωρα

Σόνια Ζαχαράτου: Νόρα Πυλόρωφ, «Συνένοχοι», Εκδ. Ψυχογιός

Πλήθος ερωτηματικών γεννιούνται από το γλαφυρό και γεμάτο λυρικές αλλά και σκληρές εικόνες  ύφος της συγγραφέως. Ένα τρένο, ένα κουπέ, έξη άγνωστοι μεταξύ τους συνταξιδιώτες, καθένας με τα μπαγκάζια του και το προσωπικό φορτίο του, τα όνειρά του, τις αγωνίες του και το παρελθόν του. Το τρένο στις ράγες, το σφύριγμα του σταθμάρχη, το χαρακτηριστικό καμπανάκι της αναχώρησης, το τρένο ξεκινά, τα τοπία έξω, το τοπίο εντός του τρένου, τα τοπία εντός τους.

Περιοδικό Εντευκτήριο, Νο115

Τάσος Ψάρρης: Νόρα Πυλόρωφ, «Συνένοχοι», Εκδ. Ψυχογιός

Οι Συνένοχοι είναι ένα μυθιστόρημα με βαθύ στίγμα. Πραγματεύεται κάτι περισσότερο από ανθρώπινες καταστάσεις, πραγματεύεται την αλήθεια. Γιατί ο άνθρωπος δεν προσδιορίζεται μόνο μέσω των όσων βιώνει, συλλογίζεται, δημιουργεί, πράττει, απορρίπτει και επιλέγει, μέσω δηλαδή της εξελισσόμενης εσωτερικής και εξωτερικής του δράσης, αλλά και μέσω των όσων βρίσκονται πίσω του και τον καταδιώκουν. Ο άνθρωπος προσδιορίζεται από τον απόηχο των καταστάσεων που τον αφορούν. Από το κατακάθι τους. Αυτό το κατακάθι είναι η ιστορία.

Η Ανάσα στο Σβέρκο

Εφημερίδα Καθημερινή

Γιώργος Κορδομενίδης: Η ανάσα στο σβέρκο

Η Νόρα Πυλόρωφ-Προκοπίου έχει πολύχρονη παρουσία στα γράμματα: υπήρξε η βασική μεταφράστρια του λογοτεχνικού περιοδικού «Αουσμπλίκε» (Ausblicke, Θεσσαλονίκη 1970-1979), για λογαριασμό του οποίου πρωτοπαρουσίασε στην Ελλάδα συγγραφείς όπως ο Χάντκε, ο Μπέρνχαρντ και ο Εντσεσμπέργκερ αλλά και δεκάδες άλλους γερμανόφωνους, νέους τότε, λογοτέχνες. Εχει επίσης στο ενεργητικό της τη μετάφραση από τα γερμανικά τριών λογοτεχνικών βιβλίων και μιας ανθολογίας Γερμανών ποιητών. Ωστόσο, η ίδια πρωτοεμφανίστηκε ως συγγραφέας μόλις το 2004, με μια μικρή συλλογή διηγημάτων («Καθρέφτες θαμποί: Τέσσερις ιστορίες και μια αληθινή», εκδ. Ιανός), που τράβηξε με την ποιότητά της την προσοχή των αναγνωστών.

Περιοδικό Διαβάζω

Κατερίνα Σχοινά: Από τη μικρή στη μεγάλη Ιστορία

Αν το πολυδιαβασμένο προηγούμενο μυθιστόρημα « Το Διαμαντένιο Άλφα» της Νόρας Πυλόρωφ Προκοπίου μπορούσε να αναγνωσθεί ως μυθιστόρημα του Χώρου, το νέο της έργο, υπό τον τίτλο «Η ανάσα στο σβέρκο», μπορεί να διαβαστεί ως μυθιστόρημα του Χρόνου. Εδώ δηλαδή δεν πρωταγωνιστεί μια παλίμψηστη, από τις ιστορικές επιστρωματώσεις, πόλη, όπως συνέβαινε με την Θεσσαλονίκη του προηγούμενου έργου, καθώς η γεωγραφία του νέου μυθιστορήματος διευρύνεται, ακολουθώντας το εκτεταμένο άνυσμα του Χρόνου.

Παρουσίαση του βιβλίου στον Πολύγυρο

Γιάννης Αικατερινάρης: Η ανάσα στο σβέρκο

Το μυθιστόρημα «Η ανάσα στο σβέρκο» δεν είναι μόνο μια τραγική ιστορία έρωτα και πάθους, αποτελεί ταυτόχρονα κι ένα ψυχογράφημα, θα έλεγα,  μια έρευνα και ανάλυση χαρακτήρων, όπως αυτοί διαμορφώθηκαν σε δεδομένο κοινωνικό και ιστορικό και ως ένα βαθμό, τολμώ να πω, πολιτικό περίγυρο.  Παρότι το μυθιστόρημα εστιάζει στη Λόη, ως βασική πρωταγωνίστρια, δεν παύει παράλληλα να καταπιάνεται και με άλλα πρόσωπα και με τις μεταξύ τους σχέσεις. Ο χαρακτήρας τους φαίνεται να επηρεάζεται, να διαμορφώνεται και συχνά να ισοπεδώνεται,  ως αποτέλεσμα ενός αδιέξοδου παρελθόντος, ως απότοκο του οικογενειακού και κοινωνικού περίγυρου. Τα  ιστορικά  γεγονότα της εποχής ρίχνουν βαρειά την σκιά τους σε πρόσωπα και καταστάσεις

Καλεΐδοσκόπια Ηρωών

Kατερίνα Δ. Σχοινά: Η ανάσα στο σβέρκο

Τα Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας του 2011 ανέδειξαν, για μια ακόμη φορά, την πόλη της Θεσσαλονίκης, που εξακολουθεί να ζει διακριτικά, χωρίς επιδοτήσεις, τυμπανοκρουσίες και τηλεοπτικές προβολές, τη δική της λογοτεχνική ζωή και να συστήνει στο βιβλιόφιλο κοινό σπουδαίους λογοτέχνες σαν τους βραβευθέντες Ντίνο Χριστιανόπουλο και Θωμά Κοροβίνη. Και αν ακόμη συντάσσεται κανείς με την άποψη του πρώτου, σύμφωνα με την οποία «δεν υπάρχει πιο χυδαία φιλοδοξία από το να θέλουμε να ξεχωρίζουμε», είναι γεγονός πως κάποιοι συγγραφείς της πόλης, εκόντες άκοντες, δεν μπορούν παρά να ξεχωρίζουν, τόσο με το προσωπικό λογοτεχνικό τους στίγμα όσο και με την αδιαμφισβήτητη ποιότητα του έργου τους.

Παρέμβαση, Τεύχος 161-162

Θωμάς Κοροβίνης: Η ανάσα στο σβέρκο

Ένα εκτενές, πολυπρόσωπο, καλογραμμένο μυθιστόρημα, αρκετά δαιδαλώδες και περίτεχνο, που κατορθώνει να κρατήσει στο κρεσέντο της την αγωνία του αναγνώστη, και για την εξέλιξη της ιστορίας που διαπραγματεύεται αλλά και για την τύχη των βασικών προσώπων, τόσο σε ατομικό, όσο και σε επίπεδο διαπροσωπικών σχέσεων.

Παρουσίαση του βιβλίου στη Βέροια

Xαρίκλεια Ουσουλτζόγλου: Η ανάσα στο σβέρκο

To βιβλίο σε καθυποβάλλει απ’τη στιγμή που το παίρνεις στα χέρια σου: Κόκκινο στο χρώμα της πυρκαγιάς, τι μπορεί να συμβολίζει, φλόγες, έρωτα, πάθος παραφορά; Διαισθάνεσαι ότι δεν είναι βιβλίο που θα το αφήσεις στο κομοδίνο και θα το πιάνεις όταν θέλεις να διαβάσεις στο κρεβάτι σου κάτι να σε ηρεμήσει. Διαισθάνεσαι ότι ξεγδέρνει, υποψιάζεσαι ότι θα σε ταρακουνήσει και δε θα το ξεχάσεις εύκολα.

Μετά ο τίτλος: Τι μπορεί να σημαίνει: Απειλή, εχθρό, φάντασμα από το παρελθόν, κίνδυνο; Νιώθεις ότι κινείσαι σε τεντωμένη κλωστή.

Εφημερίδες: Ολύμπιο Βήμα Κατερίνης, Επίκαιρα Βεροίας, Θάρρος Κοζάνης

Bασίλης Μόσχης: Η ανάσα στο σβέρκο

Κάθε βήμα και μια ανάσα! 

Η Νόρα Πυλόρωφ-Προκοπίου με τη γραφή της ακουμπά και διαβάζει  τις ανάσες που μπορούν και δίνουν οξυγόνο στη ζωή μας και την αναπτερώνουν. Αλλά, άλλοτε, είναι στιγμές, που μπορούν και την ισοπεδώνουν και την καταρρακώνουν. Ανάσες που πάντα την ανατρέπουν.

Ανάσες που ανοίγουν λεωφόρους με δυνατά φώτα, με μεγάλες απρόσμενες ευτυχίες και ακόμη μεγαλύτερες δυστυχίες. Λεωφόρους και μονοπάτια που οδηγούνται παράλληλα και  καθοδηγούν τα βήματα των ηρώων τους.

Αιμιλία Υψηλάντη: Η ανάσα στο σβέρκο

Πριν από περίπου ένα μήνα διάβασα αποσπάσματα από το τελευταίο μυθιστόρημα της Νόρας Πυλόρωφ-Προκοπίου Η ανάσα στο σβέρκο στην παρουσίασή του στον Ιανό.

Είχα διαβάσει το βιβλίο με ενδιαφέρον όχι τόσο για το θέμα, την ιστορία ή τις τύχες των ηρώων, όσο για τον τρόπο γραφής, τον λεκτικό και εκφραστικό πλούτο που μου έδινε την ποθούμενη για κάθε αναγνώστη απόλαυση.

Αυτό άλλωστε είναι για μένα το κλειδί για να φτάσω στην τελευταία σελίδα, για να εγγράψω στο οπτικό μου πεδίο τα πρόσωπα του έργου. Πώς πλουταίνει η φαντασία τη γλώσσα και η γλώσσα τη φαντασία. Και ακόμα η μαστοριά, η τέχνη της λέξης, της φράσης. Χάρηκα την ανάγνωση, κέρδισα ουσιαστική ψυχαγωγία.

Άπ΄το blog της δημοσιογράφου Ναυσικάς Γκράτσιου

Ναυσικάς Γκράτσιου: Η ανάσα στο σβέρκο

Το τελευταίο βιβλίο, που διάβασα και απόλαυσα είναι η “Ἁνάσα στο σβέρκο” της Νόρας Πυλόρωφ-Προκοπίου (εκδόσεις Ψυχογιός).
Η κυρία Πυλόρωφ έγραψε μιά ιστορία καλοστημένη, καλομελετημένη, καλογραμμένη με κεντρική ηρωίδα μι
a γυναίκα, που προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στο δύσκολο παρελθόν της και το ακόμη πιo δύσκολο παρόν της.

Η Λόη, που η συγγραφέας την πλάθει να είναι όμορφη σa νεράιδα, παντρεύεται το Μηνά, που είναι αρχαιολόγος και κάνει μιa σπουδαία αρχαιολογική ανακάλυψη στην Κρήτη. Στο κάδρο μπαίνει και η μητέρα του, η Λιλίκα, απαιτητική μάνα και σαφώς κακή πεθερά, ο άντρας της ο Αργύρης, ασήμαντος και καλόκαρδος.

Το Διαμαντένιο Άλφα (Επανέκδοση)

Ανθούλα Δανιήλ: Νόρα Πυλόρωφ: «Το διαμαντένιο Άλφα»

Το διαμαντένιο Άλφα είναι ένα πολύτιμο δαχτυλίδι που περνάει από δάχτυλο σε δάχτυλο, από γενιά σε γενιά, σε όποια κριθεί η εκλεκτή που θα το φορέσει, στο μυθιστόρημα της Νόρας Πυλόρωφ. Τα πρωταγωνιστικά πρόσωπα του έργου είναι η Αντρονίκη (μητέρα), η Αριστέα (μεγάλη κόρη), η Αμαλία (μικρή κόρη), η Αργυρώ (νύφη), οι Αλφίτσες –Αγνή, Ανθή, Αυγή– (κόρες της Αργυρώς και μητέρες της Αντριάνας) και η Αντριάνα, κόρη της Αυγής. Σύνολο οχτώ, σαν να λέμε οχτώ γυναίκες, των οποίων το όνομα αρχίζει από Άλφα, οχτώ Άλφες δηλαδή (όπως οχτώ είναι εκείνες στη μαύρη κωμωδία του Ρομπέρ Τομά, οι οποίες κατηγορούνται ότι σκότωσαν τον μοναδικό άντρα της οικογένειας, σύζυγο, πατέρα, γαμπρό, αδελφό, εραστή, αφεντικό).

Το Διαμαντένιο Άλφα

Kωνσταντίνα Μπάδα, Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας

Νόρα Πυλόρωφ-Προκοπίου, Το διαμαντένιο Αλφα, Ελληνικά Γράμματα 2008, Μυθιστόρημα

Στο «διαμαντένιο Αλφα» έχουμε να κάνουμε με μια εξαίρετη λογοτεχνική γραφή που αποτυπώνει πτυχές της πολιτισμικής ιστορίας και της ανθρωπολογίας του γυναικείου φύλου από το τέλος του 19ου αιώνα ως τη δικτατορία, ιδιαίτερα γυναικών της νεοανερχόμενης, νεόπλουτης και επικρατούσας μεσο-μικροαστικής τάξης. Μια λογοτεχνική επίσης σκιαγράφηση της αστικής οικογένειας και της ηθικής της. Αποδομεί δηλαδή το μυθιστόρημα το από το 19ο αιώνα προωθούμενο, κυρίως μέσω της εκπαίδευσης αλλά και άλλων μηχανισμών, αστικό πρότυπο για την οικογένεια και για τον κοινωνικό ρόλο της γυναίκας ως μητέρας συζύγου και νοικοκυράς.

Καθρέφτες Θαμποί

Καθρέφτες θαμποί. Τέσσερις ιστορίες και μια αληθινή. Εκδ. Ιανός Σειρά Μικρός Ιανός 2004

Οι ήρωές μου είναι πρόσωπα που συντρίβονται από τη βία που τους επιβάλλεται, από την κάθε μορφής εξουσία που τους δυναστεύει. Είναι σκληρά δοκιμαζόμενα πρόσωπα που αποζήτούν μια στάλα τρυφερότητα. Ερμαια των πάθών τους ή των ιστορικών συνθηκών παλεύουν να ξεφύγουν απ’τα αδιεξοδα τους, η μοίρα τους όμως είναι αμετάκλητη. Παρ’όλα αυτά, μπορεί να είναι τσακισμένοι και ναυαγισμένοι σε προσωπικά αδιέξοδα, όμως είναι γενναίοι κι έντιμοι και αντιμετωπίζουν την μοίρα τους με το κεφάλι ψηλά.